polly dixon

maidens, myths & martyrs: a history of disbelief

Oriel Fach 1; Oriel Fach 2; March 10 - April 21 2018/ Mawrth 10 - Ebrill 21 2018

For more information on the Printmaking Workshop with Polly Dixon, click HERE

Polly Dixon bases her work on the appropriation and extraction of elements from Renaissance paintings to produce images which explore contemporary family relationships. She focuses on dysfunction, betrayal, deceit and disbelief using allegorical representation from an autobiographical perspective.  She is interested in the interplay between the whimsical and the serious, the imagined and reality, exposing false belief and confessing the truth.

Many of the historic works which inspire her narratives are from lesser known British artists alongside famous paintings by the likes of Da Vinci or Bronzino. She works through the medium of print, presenting overly large woodcuts alongside small, detailed intaglio prints. This is intended to suggest duality: large towering over the small, power and insignificance, right and wrong, shame and glory.

Polly shares a fascination with people’s histories and life experiences. She is interested in real life narratives, unbelievable truths and the misconceptions of memories, which we weave into our histories. Through printmaking she conveys hidden emotions, conflict and secrets which exist within the family, aspects which are kept from outsiders by decorating the truth to present an illusion. The use of historical appropriation illustrates that little has changed about human nature, and compositions result in an unexpected juxtaposition of motif and time line. Images are simultaneously familiar and peculiar, seductive and disturbing.

Thomas & Jane (3).jpg

Mae Polly Dixon yn canfod ei gwaith ar neilltuo ac echdynnu elfennau o baentiadau Dadeni i gynhyrchu delweddau sy'n archwilio perthnasau teuluol cyfoes. Mae hi'n canolbwyntio ar ddiffyg, bradychu, twyllo ac anghrediniaeth gan ddefnyddio cynrychiolaeth agoryddol o bersbectif hunangofiantol. Mae ganddi ddiddordeb yn y rhyngweithiad rhwng y chwilfrydig a'r difrifol, y ddychmygol a'r realiti, gan ddatgelu cred ffug a chyffesu'r gwir.

Mae llawer o'r gwaith hanesyddol sy'n ysbrydoli ei naratifau oddi wrth artistiaid Prydeinig llai adnabyddus ochr yn ochr â phaentiadau enwog gan rai fel Da Vinci neu Bronzino. Mae'n gweithio trwy gyfrwng print, gan gyflwyno llwybrau pren rhy fawr ochr yn ochr â phrintiau intaglio bach, manwl. Bwriad hyn yw awgrymu deueddrwydd: mawr yn tyfu dros y bychan, y pŵer a'r anhwylder, yn iawn ac yn anghywir, cywilydd a gogoniant.

Mae Polly yn rhannu diddorol â hanes a phrofiadau bywyd pobl. Mae ganddi ddiddordeb mewn naratifau bywyd go iawn, gwirioneddau anhygoel a chamdybiaethau o atgofion, yr ydym yn eu gwasgo i mewn i'n hanesion. Trwy wneud printiau mae'n cyfleu emosiynau cudd, gwrthdaro a chyfrinachau sy'n bodoli o fewn y teulu, agweddau sy'n cael eu cadw oddi wrth y tu allan trwy addurno'r gwir i gyflwyno rhith. Mae'r defnydd o gymhorthdal anesyddol yn dangos nad yw llawer wedi newid am natur ddynol, ac mae cyfansoddiadau yn arwain at gyfosodiad annisgwyl o linell motif ac amser. Mae'r delweddau ar yr un pryd yn gyfarwydd ac yn hynod, yn ddrwg ac yn aflonyddu.

Lottery-funding-strip-landscape-colour 2018.jpg